Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/32136
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Sobansky, Robin R.;Song, Samuel Y.;Gutkin, Terry B.;Galloway, Ann M.;Yetter, Georgette P.;Saunders, Anita L.
Title: Moving toward a culturally invariant measure of ethnic identity among diverse adolescents: refining the MEIM
Other Title: Siekiant kultūriškai bendro etninio tapatumo mato skirtingoms paauglių grupėms: daugiagrupio etninio tapatumo instrumento (multigroup ethnic identity measure (MEIM)) tobulinimas
Is part of: International journal of psychology: a biopsychosocial approach, 2010, [Vol.] 7, p. 85-110
Date: 2010
Keywords: Ethnic identity;Measurement;Multigroup ethnic identity measure;Etninis tapatumas;Matavimas;Daugiagrupis etninio tapatumo instrumentas (MEIM)
Abstract: Background, purpose. The present study examined the factorial invariance of a revised version of the Multigroup Ethnic Identity Measure (MEIM) across diverse ethnic groups. Material and Methods. White and non-White ethnically diverse high school adolescents (N = 1979) from the Midwestern USA completed the MEIM and a self-esteem measure. Results, conclusions. The results showed that this version of the MEIM did not measure ethnic identity similarly across ethnic groups. An exploratory factor analysis (EFA) yielded a nine-item, two-factor solution. Further multiple-group analyses with the EFA-generated model showed a tenable fit across both groups. Differences in ethnic identity related to ethnic group and gender were found. Additionally, ethnic identity was related positively to self-esteem. The new nine-item scale generated in this study, referred to as the MEIM-S, may provide school psychologists with an instrument that can be used to measure ethnic identity successfully with ethnically diverse populations.
Tyrimo tikslas. Tyrimu analizuojamas pataisyto Daugiargupio etninio tapatumo instrumento (Multigroup Ethnic Identity Measure (MEIM)) faktorinis stabilumas skirtingose etninėse grupėse. Metodika. Taikant MEIM ir savęs vertinimo klausimyną buvo ištirti 1979 baltieji ir ne baltieji įvairios etninės kilmės vidurinės mokyklos mokiniai, besimokantys Vidurio vakarų regiono mokyklose, JAV. Rezultatai, išvados. Tyrimo rezultatai atkleidė, jog MEIM matuojama etninio tapatumo struktūra skiriasi skirtingose etninėse grupėse. Tiriančioji faktorinė analizė pasiūlė dviejų faktorių sprendimą, kurį sudarė devyni teiginiai. Tarpgrupinės tiriančiosios faktorinės analizės modelis patvirtino tikėtiną tokio sprendimo tinkamumą abiem tiriamųjų grupėms. Nustatyti skirtingų etninių grupių ir lyčių tapatumo skirtumai. Etninis tapatumas buvo teigiamai susijęs su savęs vertinimu. Nauja devynių teiginių skalė, gauta šiame tyrime – MEIM-S – rekomenduojama mokyklų psichologams kaip etninio tapatumo matavimo instrumentas, tinkamas etniškai nevienalytėms grupėms tirti.
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/32136
https://hdl.handle.net/20.500.12259/32136
Appears in Collections:International Journal of Psychology: A Biopsychosocial Approach / Tarptautinis psichologijos žurnalas: biopsichosocialinis požiūris 2010, [vol.] 7

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

24
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

47
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.